Blog

Karpal Tünel Sendromu Nedir? 10 Madde ile Nasıl Korunulur?

Hastaların günlük yaşantısını sekteye uğratan ve bir el – bilek kanalı hastalığı ola karpal tünel sendromu parmaklarda uyuşma ile başlar ve bir süre sonrasında geceleri el bileklerinde ciddi ağrılar hissedilmesini de beraberinde getirir. Median sinirinin el bileklerinden geçtiği kanalda sıkışması neticesinde meydana gelen karpal tünel sendromu halk arasında sinir sıkışması olarak da bilinir. Söz konusu kanal içerisinde parmakların hareket etmesini sağlayan tendonlar ve median siniri bulunur. Sıkışma bu kanalda meydana gelir.

Karpal Tünel Sendromu Kimlerde Görülür?
Bu hastalık genellikle el ve bileklerini fazla kullanan kişilerde görülür. Aynı zamanda ellerini ya da bileklerini zorlayan aktivitelerde bulunan kişilerde yüksek oranlarda bu sorun ortaya çıkar. Çok fazla ev işi yapan ev kadınlarında, uzun süre bilgisayar kullananlarda bazı müzik aletlerini çalanlarda, marangozlar gibi ağır el aletleri kullananlarda sıklıkla görülür. Bununa beraber bazı titreşimli iş aletleri kullanan kişilerde de yoğun bir şekilde görüldüğü biliniyor. Şeker ya da tiroit hastalığına sahip olanlarda, eklem iltihabı yaşayanlarda, gut veya aşırı şişmanlık yaşayan kişiler ile gebelik döneminde olan kadınlarda da görüldüğü bilinmektedir. 40 yaşında üzerinde olan kişilerde, özellikle 40 ila 60 yaş arasında karpal tünel sendromu görülme riskinin 4 kat daha fazla olduğu bilinir.

Karpal Tünel Sendromunun Belirtileri Neler?
İlk bulgu, parmaklarda karıncalanma ya da uyuşma hissinin olmasıdır. Hafif derecede his kaybı da meydana gelebilir. Elde, bileklerde kola yayılan bir ağrı da belirtiler arasında yer alır. Tüm bu hisler hastaların geceleri uykusundan uyanmasına neden olacak kadar yoğun bir şekilde hissedilebilir. Şayet tedavi edilmezde başparmak kaslarında erime, güçsüzlük ve el ile kavramada zorluk çekme gibi sıkıntılar da meydana gelebilir. Mutlaka tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır.

Korunmak Tedaviden Daha Önemli!
Karpal tünel sendromundan korunmak aslında mümkün! Şayet siz de risk grubunda yer alıyorsanız basit yöntemler ile bu sorundan korunabilirsiniz.

Bu Egzersizleri Yapın
Sendromdan korunmanın ilk adımı eliniz ile bazı egzersizler yapmanızdır. Gün içerisinde birkaç defa yapmanız yeterli olacak. Aşağıdaki egzersiz hareketlerini 10’ar kez yapın ve sonrasında ellerinizi serbest bırakarak 10 dakika dinlendirin.

  • Bileklerinizi düz tutun ve parmaklarınızı kndinize çekip 5 saniye tutup bırakın
  • Bilekleriniz düz olacak şekilde parmaklarınızı gevşek bırakın
  • Parmaklarınızı sıkarak elinizle yumruk yapıp bırakın
  • Elinizle yumruk yapıp yumruğunuzu aşağıya bırakın ve 5 saniye bekleyin

Bilgisayar Kullanırken Dikkat Edin!
Klavye tutan bileğinizin uzun süre bükülü bir şekilde kalmamasına dikkat edin. Bileklerinizin 20 derece açının üzerinde bükülü olmaması gerekir. Ayrıca bilgisayarınızı yatar pozisyonda kullanmayın. Ayrıca bilgisayarın kucağa alınması ve bu şekilde kullanılması da bilekteki bu sinirlerin sıkışmasına neden oluyor.

Telefonu Tutma Şekli
Günümüzde cep telefonları saatlerce elde kalabiliyor. Cep telefonunuzu elinizde tutarken bileklerinizin bükülü olmamasına dikkat edin. Telefon tutma şeklinizi sürekli düzelterek bir el alışkanlığı olarak düz şekilde tutma davranışını kazanabilirsiniz.

Uyurken Bileklerinizi Bükmeyin
Çok sayıda kişi uyku esnasında ellerini gevşek bir yumruk yaparak bileklerini büküyor. Bu durum başlı başına karpal tünel sendromu gelişmesine neden olabilir. Bu nedenle uyurken bileklerini bükmemelisiniz. Bu alışkanlığı kazanmak için yattığınızda ellerinizi bilekleriniz düz olacak şekilde yastığın altına koyabilirsiniz. Bir süre sonra bilekleriniz düz şekilde uykuya dalmanızı sağlayacaktır.

Kronik Hastalıklarınızı Önemseyin
Diyabet, obezite, gut gibi çeşitli kronik hastalıkların etkisiyle de bu sendrom gelişebiliyor. Bu nedenle kronik hastalıklarınızın tedavi edilmesini sağlamanız ve kontrol altında tutmanız gerekiyor. Daha önce araştırılmamış ise karpal tünel sendromu yaşadığınızda mutlaka kronik hastalığınızın olup olmadığının araştırılmasını sağlayın.

Spor Yapın
Sinirler, vücudun en ağır metabolizmasına sahip olan dokularından biridir. Bu nedenle düzenli spor yapmak vücuttaki yağın ve ödemin atılmasını sağlar. Dokulara daha fazla kan ulaşır ve bu kan da sinirler için son derece faydalıdır. Sağlığa faydaları saymakla bitmeyen spor aktivitelerinden birini siz de yaşamınıza kazandırın.

Haftanın 3 Günü Yürüyün
Her hafta en az 3 gün 45 dakikalık yürüyüşler yapın. Vücudunuzun sinir sistemine büyük fayda sağlayacak olan düzenli yürüyüşlerle karpal tünel sendromu riskini çok ciddi seviyede düşürebilirsiniz.

İdeal Kilonuzu Koruyun
Şayet fazla kilolarınız varsa bir diyetisyen yardımı ile tamamından kurtulun ve ideal kilonuza ulaşın. Ardından korunma diyetleri ile ideal kilonuzu korumaya özen gösterin. Bu sayede sadece söz konusu sendromdan değil, onlarca farklı hastalıktan da korunmuş olacaksınız.

Aşırı Diyetten Kaçının
Aşırı diyet yapmak da sinirlerde çok ciddi tahribata sebebiyet verebiliyor. Bu nedenle sürekli kilo alıp vermekten ve sürekli diyet uygulamak zorunda kalmaktan kurtulmalısınız. Yaptığınız diyetlerin aşırı hızlı kilo vermeyi sağlayacak bir diyet programı olmaması gerekir.

Günlük B Vitamini İhtiyacını Karşılayın
Sinir dokularının en çok ihtiyaç duyduğu B vitaminidir. Günlük olarak her gün vücudunuzun B vitamini ihtiyacını karşıladığınızdan emin olun. Süt, yumurta, soya fasulyesi, ıspanak, yeşil yapraklı bitkiler, mantar, muz ve kuru baklagiller B vitamini yönünden zengindir.

Yazıyı paylaş

Bir cevap yazın

Hemen Ara
Whatsapp